Perfeccionamiento del desempeño profesional pedagógico en la formación de valores morales universales en la escuela dominicana
Main Article Content
Abstract
As a starting point in this study, we present a brief historical review of the permanent education. The study
defines the terms: professionalization, educator’s professionalization, professionalism, educator´s professionalism, professional performance, as well as, pedagogical professional performance and it´s perfectioning in the formation of universal moral values in the Dominican school.
In this study we also define Vygotsky´s Zone of Proximal Development (ZPD). Furthermore, we make an
operationalization of the formation of universal moral values. In addition to this we pose the need to open
a dialog about a collective zone of proximal development, which coincides with the proposal of creating
zones for knowledge construction. In the same way, we approach the importance of cultural resources in education; the school structure as a community of learning and the principles of active reflex (psychological conception of the historical-cultural approach).
DOWNLOADS
Downloads
Metrics
Article Details
References
Añorga, Morales, J. (2001). La educación avanzada. JP del diplomado. Recuperado el 15 de junio del 2014, www.convencionsalud2015.sld.cu/index.php/convencionsalud/.../429
Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visn.
Chacón, Arteaga, N. (2002). Dimensión ética de la educación cubana. La Habana: Editora Pueblo y Educación.
Consejo Nacional de Educación (2004). Ordenanza 05’2004 que modifica la Ordenanza 06’2000 que establece el Instituto Nacional de Formación y Capacitación del Magisterio. Santo Domingo, República Dominicana: (INAFOCAM) Serie Documentos Institucionales, 6.
Elmore, R. F. (1996). Getting to scale with good educational practice. Harward Educational Review, 66 (1). Publishing Group, 8 Story Street, Cambridge.
Fiallo Billini, José A.; Germán de Sosa, A. (1999). La formación de maestros y maestras en la República Dominicana. Una reflexión sobre los saberes en una perspectiva histórica (1844-1992), Santo Domingo: Editora BUHO.
Galbraith, B; Van Tasell, M.A.; Wells, G. (1997). Aprendizajes y Enseñanza en la Zona de Desarrollo Próximo. En Álvarez (ed.), Hacia un curriculum cultural: la vigencia de Vygotsky en la educación, págs 55-76. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Gimeno Sacristán, J. (1988). El Vital, una reflexión sobre la práctica. Madrid: España: Morata.
González, Nurys del Carmen (2004). Sistema de Formación Continua en República Dominicana: Algunas Propuestas. Instituto Nacional de Formación y Capacitación de Magisterio (Inafocam), (comp): Seminario Internacional, sistema de formación continua. Págs. 45-54. Santo Domingo, República Dominicana: Editora Talleres Gráficos de Ramerick Comercial.
Hernández Rojas, Gerardo (1999). Zona de Desarrollo Próximo. Comentario en torno a su uso en los contextos escolares. En Perfiles Educativos, 21 (85-86), págs. 47-71. Recuperado el 22 de enero del 2015 132.248.192.201/.../perfiles/1999/n85-86a1999/mx.peredu.1999.n85-8...Universidad Nacional Autónoma de México.
Imbernón, F. (1997). La formación del profesorado, Barcelona, España: Editorial Paidós.
Imbernón, F. (2001). Claves para una nueva formación del profesorado. Investigación en la escuela, (43), págs. 57-66. España.
Imbernón, F. (2004a). Modelo de Formación Permanente del Profesorado. Instituto Nacional de Formación y Capacitación de Magisterio (Inafocam), (comp): Seminario Internacional, sistema de formación continua. Págs. 11-32. Santo Domingo, República Dominicana: Editora Talleres Gráficos de Ramerick Comercial.
Imbernón, F. (2004b). Claves para una Nueva Formación del Profesorado Instituto Nacional de
Formación y Capacitación de Magisterio (INAFOCAM), (comp): Seminario Internacional, sistema de formación continua. Págs. 75-92 Santo Domingo, República Dominicana: Editora Talleres Gráficos de Ramerick Comercial.
Imbernón, F. (2007). 10 ideas clave. La formación permanente del profesorado. Nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio. Barcelona: Graó.
Imbernón, F. (2010). La profesión docente en el nuevo contexto educativo. Nuevos retos de la profesión docente. II Seminario Internacional Relfido (Red Europea y Latinoamericana de Formación e Innovación Docente). Grupo de Investigación FODIP Formación Docente e Innovación Pedagógica, Universidad de Barcelona.
Jiménez, J.E. y Ortiz, M.R. (2000). Conciencia metalingüística y adquisición lectora en la Lengua Española. The Spanish Journal of Psychology, 3, págs. 37-46. España.
Lacasa, P.; Cosano, C.; Reina, A. (1997). Aprendices en la Zona de Desarrollo Próximo: quién y cómo. Cultura y Educación, núm. (6-7), págs 9-29. Recuperado el 24 de agosto del 2015, de: www.ccpems.exactas.uba.ar/cms/images/programas/psi_apr.pdf
Mercer, N. (1996). Enseñanza-aprendizaje y discurso en el aula. Aproximaciones al estudio del discurso educacional. C. Coll y D. Edward (eds.). Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Ministerio de Educación (2013). Bases de la revisión y actualización curricular. Versión preliminar. República Dominicana: Editorial Leonardo Jacobo Herrera.
Ministerio de Educación. Instituto Nacional de Formación y Capacitación de Magisterio (Inafocam) (2013). Marco de formación continua: Una perspectiva articuladora para una escuela de calidad. Santo Domingo: Serie Institucional No. 1.
Moll, L. (1990). La Zona de Desarrollo Próximo de Vygotsky: una reconsideración de sus implicaciones para la enseñanza. Infancia y Aprendizaje, (50-51), pág. 15.
Moreno, García, V. (2003). El desempeño profesional pedagógico de los profesores de educación secundaria de la ciudad de Veracruz, México. Resumen tesis doctoral. Recuperado el 22 de junio 2014 upnmorelos.edu.mx/2013/documentos...2013/libro_electronico_lie.pdf.
Newman, D.; Griffin, P.; Cole, M. (1991). La Zona de Construcción del Conocimiento. Madrid: Morata.
Oliver, Trobat, M. (2010). Análisis de la formación permanente del profesorado institucional en la comunidad autónoma de las Illes Balears. Nuevos retos de la profesión docente. II Seminario Internacional Relfido (Red Europea y Latinoamericana de Formación e Innovación Docente). Grupo de Investigación FODIP Formación Docente e Innovación Pedagógica. Universidad de Barcelona.
Parellada, C. (2002). La formación en clave de cambio: transformar al docente, transformar a la persona. Aula de Innovación Educativa, (110), págs. 68-76. Recuperado 23 de agosto del 2015 de: dialnet.unirioja.es/servlet/aleaut?codigo=163548
Parra Vigo, I. (2002). Modelo didáctico para contribuir a la dirección del desarrollo de la competencia didáctica del profesional de la educación en formación inicial.Tesis doctoral. Recuperado el 25 julio del 2014 www.eumed.net/tesisdoctorales/.../conclusiones%20recomendaciones%2.
Pea, R. (1995). Distributed intelligence and designs for education; en G. Salomón (ed.) Distributed Cognition: Psychological and educational considerations, págs 47-87. Recuperado 23 de Agosto 2015, de: https://books.google.com.do/books?isbn. -
Pérez García, M. (2000). El entrenamiento metodológico conjunto para la profesionalización de los jefes de departamentos de las secundarias básicas. Tesis Doctoral en Ciencias Pedagógicas. Habana, Cuba: en soporte Digital ISPJV. 27/7/2014.
Portuondo, Padrón, Roberto (2001). Formación docente en la práctica. Camagüey, Cuba: Centro de Estudio de Ciencias de la Educación, “Enrique José Varona”. Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe (PREAL) (2010). El reto es la calidad. Informe de progreso educativo. República Dominicana: PREAL y Educa.
Rogers, C. (1970). On encounter groups. Nueva York: Harper & Row.
Rogoff, B. (1994). Developing Understanding of the idea of Community of learners, en Mind, Culture and Activity 1 (4).
Secretaría de Estado de Educación (2004). Nivel Medio, Modalidad General. Santo Domingo: Alfa & Omega.
Secretaría de Estado de Educación (2006). Modelo de gestión de la calidad para los centros educativos. Santo Domingo: Editora Corripio C. por A.
Smagorinky, P. (1995). The social construction of data: methodological problems of investigating learning in the zone of proximal development. Review of Educational Reserch, 65, (3).
UNESCO (1995). Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe: Hacia una nueva etapa del desarrollo educativo, Boletín 31- (6-7). París.
Valiente, Sandó, P. (1997). Propuesta de sistema de superación para elevar la profesionalidad de los directores de centros docentes. Tesis en opción del título de Máster en Investigación Educativa, La Habana: ICCP-MINED.
Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires: Grijalbo.
Vygotsky, L. S. (1985). Interacción entre enseñanza y desarrollo. La Habana: Pueblo y Educación.