Utilizar datos administrativos para estudiar políticas públicas


Main Article Content

Christopher Neilson
Carmen Maura Taveras

Abstract

The use of information to make decisions on public policies, has proven to be cost-effective and its impact is noticeable on a certain population. In Education policies, there can be issues that affect development of a certain country, an example of this is dropout rates or school exclusion. The authors use administrative data from a standard generalized test, called Pruebas Nacionales, in a period from 2006 until 2014. After analysis that consists in tracking students over time, data reveals that almost a 50% of students who take standardized tests in primary level, do not take the test again in secondary level, within a time of 4 years. To study the reasons behind this, could offer more input to study social situations, as dropout rates.

Keywords:
dropout rates, administrative data, national exams
How to Cite
Neilson, C. ., & Taveras, C. M. (2015). Utilizar datos administrativos para estudiar políticas públicas . Journal of Educational Research and Evaluation, 2(2), 4–23. Retrieved from https://revie.gob.do/index.php/revie/article/view/64

DOWNLOADS

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Author Biographies

Christopher Neilson, Yale University - United States

PhD from Yale University in the United States, professor at Princeton University, United States.

Carmen Maura Taveras, Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM) - Dominican Republic

B.A from Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra, PUCMM. Research Associate in the Dominican Republic Education project of Abdul Latif Jameel Poverty Action Lab (JPAL).

References

Claudio Sapelli y Arístides Torche. (Agosto 2004). Deserción Escolar y Trabajo Juvenil: Dos Caras de una misma Decisión? Cuadernos de Economía Pontificia Universidad Católica de Chile, 41, 173- 198. Marzo 2015.

Eric A. Hanushek & Victor Lavy & Kohtaro Hitomi, 2008. “Do Students Care about School Quality? Determinants of Dropout Behavior in Developing Countries” Journal of Human Capital, University ofChicagoPress,vol.2(1),69-105. Diciembre2006 Sitio web: http://www.nber.org/papers/w12737

Escudero Muñoz. (2005). Fracaso escolar, exclusión social: ¿De qué se excluye y cómo?. Abril 2015, de Universidad de Granada Sitio web: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56790102

James Coleman. (1966). Equality of Educational Opportunity. Marzo 2015, de U.S. Department of Health, Education and Welfare Sitio web: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED012275.pdf

Kremer, Michael y Alaka Holla. (2009). Improving Education in the Developing World: What have we learned from Randomized Evaluations. Marzo 2015, de Harvard University Sitio web: http://scholar.harvard.edu/kremer/publications/improving-education-developing-world-what-have-we-learned-randomized-evaluation

Nurys González y colaboradores. (2013). Dominio de los Contenidos Matemáticos por parte del Docente, como Factor de Éxito o Fracaso Escolar en el Primer Ciclo del Nivel Básico en República Dominicana. Marzo 2015, de IDEICE.

OECD. (2010). PISA 2009 Results: Overcoming Social Background Equity in Learning and Opportunities and Outcomes. Marzo 2015, de OECD Sitio web: http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/48852584.pdf

Oficina de Desarrollo Humano. (2013). Mapa de Desarrollo Humano de la República Dominicana. Marzo 2015, de Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo- PNUD Sitio web: http://www.do.undp.org/content/dam/dominican_republic/docs/odh/publicaciones/pnud_do_mapaDHRD.pdf

Oficina Nacional de Estadística (ONE). (Enero 2014). Abandono y/o deserción escolar en República Dominicana. Panorama Estadístico ONE, 64, 1-2.

Raúl Choque. (2009). Ecosistema Educativo y Fracaso escolar. Marzo 2015, de Revista Iberoamericana de Educación Sitio web: http://www.rieoei.org/deloslectores/2967.pdf

Rolando Guzmán y Consuelo Cruz. (2009). Niños, Niñas y Adolescentes fuera del Sistema Educativo en República Dominicana. Abril 2015, de Foro Socioeducativo Sitio web: http://www.gcpareto.com/NNA.pdf