LESSON PLAN TO IMPROVE TEACHING-LEARNING ABOUT CLIMATE CHANGE AND ITS AWARENESS IN HIGH SCHOOL STUDENTS
Main Article Content
Abstract
The general objective of this research is to develop a monthly lesson plan for the improvement of the teaching and learning of climate change and to promote the acquisition of ecological awareness in students. To carry out this research, a questionnaire was applied to 26 students of the 4th year of secondary school, from which a focus group was carried out to integrate their perspectives and, finally, an interview was carried out with 4 teachers from the Natural Sciences area to find out their ideas on the importance of developing ecological awareness and suitable strategies for this purpose. With an integration and analysis of the information obtained, a didactic guide was made that fulfills the purpose of guiding the teaching of climate change as a firm ecological awareness is developed through significant activities that will allow them to understand the repercussion of the activity. human in ecosystems and biodiversity. It is evident in the students a confused and weak knowledge about climate change influenced mainly by social networks; the teachers were aware of the importance of teaching climate change and the development of ecological awareness in students and showed knowledge of effective strategies for such purposes.
DOWNLOADS
Downloads
Metrics
Article Details
References
Alvear, N., Ceballos, V. & Urbano, M. (2015). Los jóvenes de la ciudad de Popayán frente al cambio climático. Un estudio desde las representaciones sociales. Revista Ingenierías Universidad de Medellín, 14(26), 43 – 56. https://bit.ly/3UZ0ExB
Blanco, M., Blanco, M.E. & Vila, B. (2022). Educación ambiental y actitud frente al cambio climático en estudiantes universitarios. Revista San Gregorio, 49, 1 – 15. https://bit.ly/3AhwWfe
Carrillo, R. (2016). Ecología. Universidad Continental, Perú.
Corraliza, J. & Collado, S. (2019). Conciencia ecológica y experiencia ambiental en la infancia. Revista Papeles del Psicólogo, 40(3), 190 – 196. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2896
Corrochano, D., Ferrari, E., Sánchez, S., Fuertes, M. Herrero, P., Ballegeer, A., Delgado, L., & Ruiz, C. (2021). Percepción del profesorado latinoamericano y español sobre el cambio climático: aproximaciones desde un MOOC de formación docente. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad,3(2),1–19. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i2.2604
Índice de Riesgo Climático Global. (2018) [Archivo PDF]. Indice de Riesgo Climatico Global 2018 - Resumen (germanwatch.org)
Índice de Riesgo Climático Global. (2021). [Archivo PDF]. Germanwatch
Hoyos, M. (2017). Cambio climático: Mitigación y Adaptación. [Archivo PDF]. http://bit.ly/3Uyxw0p
IPCC, (2018). Glosario. http://bit.ly/3V1rAgk
Janacua, J. & Poma, A. (2020). Percepción del Cambio climático en estudiantes de Educación Media Básica Rural. Ciencias Sociales Revista Multidisciplinaria, 2(1), 72 – 95. http://bit.ly/3E4A2Es
Jumilla, F., Delgado, J. & Martínez, M. (2020). Guía de inclusión de la mitigación y adaptación del cambio climático en las políticas locales. Life Adaptate. [Archivo PDF]. http://bit.ly/3tAvBg8
Keresztes, G. & Kotta, I. (2021). De la percepción del riesgo del cambio climático al comportamiento proambiental. Acta Didáctica Napocensia, 14(2), 126 – 142. https://doi.org/10.24193/adn.14.2.10
Mader, S. & Windelspecht, M. (2019). Biología. McGraw-Hill.
Muro, A. & Pérez, J. (2021). La concienciación ambiental en el aula de infantil mediante el cine y los cuentos. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 3(1), 2 – 23. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i1.1302
Ojea, L. (2018). Imágenes y datos: Así nos afecta el Cambio climático. Greenpeace. http://bit.ly/3EkaSCe
Requena, Y. (2018). Investigación Acción Participativa y Educación Ambiental. Revista Scientific, 3(7), 289-308. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.7.15.289-308
Sánchez, B., Flores, S., Rodríguez, E., Anaya, A. & Contreras, E. (2020). Causas y consecuencias del Cambio climático en la producción pecuaria y salud animal. Revista Mexicana de Ciencias Pecuarias, 11(2), 126-145. https://doi.org/10.22319/rmcp.v11s2.4742
Siclari, P. (2020). Amenazas de cambio climático, métricas de mitigación y adaptación en ciudades de América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). http://hdl.handle.net/11362/46575
Toulkeridis, T., Tamayo, E., Simón-Baile, D., Merizalde-Mora, M., Reyes-Yunga, D., Viera-Torres, M. & Heredia, M. (2019). Cambio climático según los académicos ecuatorianos – percepciones versus hechos. La Granja: Revista de Ciencias de la vida. 31(1), 21-46. https://doi.org/10.17163/lgr.n31.2020.02
Troncoso, C. & Amaya, A. (2017). Entrevista: guía práctica para la recolección de datos cualitativos en investigación de salud. Revista de la Facultad de Medicina, 65(2), 329-332. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n2.60235