LESSON PLAN TO IMPROVE TEACHING-LEARNING ABOUT CLIMATE CHANGE AND ITS AWARENESS IN HIGH SCHOOL STUDENTS


Main Article Content

Jorge Haché
https://orcid.org/0000-0002-4156-8570
Daniela Candelario
Fernando Tapia
https://orcid.org/0000-0002-8014-1086

Abstract

The general objective of this research is to develop a monthly lesson plan for the improvement of the teaching and learning of climate change and to promote the acquisition of ecological awareness in students. To carry out this research, a questionnaire was applied to 26 students of the 4th year of secondary school, from which a focus group was carried out to integrate their perspectives and, finally, an interview was carried out with 4 teachers from the Natural Sciences area to find out their ideas on the importance of developing ecological awareness and suitable strategies for this purpose. With an integration and analysis of the information obtained, a didactic guide was made that fulfills the purpose of guiding the teaching of climate change as a firm ecological awareness is developed through significant activities that will allow them to understand the repercussion of the activity. human in ecosystems and biodiversity. It is evident in the students a confused and weak knowledge about climate change influenced mainly by social networks; the teachers were aware of the importance of teaching climate change and the development of ecological awareness in students and showed knowledge of effective strategies for such purposes.


Keywords:
Climate Change, Environmental awareness, lesson plan, student behavior, teaching methods.
How to Cite
Haché, J., Candelario, D., & Tapia, F. (2023). LESSON PLAN TO IMPROVE TEACHING-LEARNING ABOUT CLIMATE CHANGE AND ITS AWARENESS IN HIGH SCHOOL STUDENTS. Journal of Educational Research and Evaluation, 10(1), 46–68. https://doi.org/10.47554/revie.vol10.num1.2023.pp46-68

DOWNLOADS

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Author Biographies

Jorge Haché, Universidad Central del Este

Recently graduated Summa Laude from the bachelor's degree in Biology Oriented to Secondary Education. He has participated in two international congresses as author and co-author: The IV International Congress LUZ de Investigacion of the Faculty of Humanities and Education, University of Zulia, Venezuela and the XI International Congress on Research in the Didactics of Sciences, Portugal. Presents a work accepted to participate in the XII International Congress IDEICE 2022, under the title "Conceptions on the concept and purpose of evaluation in teachers of Biology in training and in practice". He currently serves as a teacher of the English by Immersion program.

Daniela Candelario, Universidad Central del Este (UCE)

Recién egresada Summa Cum Laude de la Licenciatura en Biología Orientada a la Educación Secundaria. Durante su formación académica se dedicó a realizar investigaciones a favor de la didáctica de las ciencias, específicamente en el área de la biología, colaborando con académicos de la Universidad Central del Este donde recibió su formación. Participó como ponente en el XI Congreso Internacional sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias (2021) España y en el IV Congreso Internacional LUZ de Investigación de la Facultad de Humanidades y Educación, Universidad del Zulia, Venezuela (2021). Presenta un trabajo aceptado para participar en el XII Congreso Internacional IDEICE 2022, bajo el título “Concepciones sobre el concepto y finalidad de la evaluación en docentes de Biología en formación y en ejercicio”. Actualmente se desempeña como maestra en el área de Ciencias en la Academia de Liderazgo UCE, República Dominicana.

Fernando Tapia, Universidad Central del Este (UCE)

Médico Cirujano por La Universidad del Zulia Venezuela, Magister en Enseñanza de la Biología por la misma universidad, Doctor en Educación: perspectivas históricas, políticas, curriculares y de gestión, por la Universidad de Córdoba. Ha publicado más de 10 artículos en revistas arbitradas, además ha publicados varios capítulos de libros en el área de la didáctica de las ciencias en España y Venezuela. Participado en diversos eventos científicos nacionales e internacionales como autor y coautor de ponencias y conferencias. Desde septiembre 2019, se desempeña como Docente en la Escuela de Educación en la carrera de Licenciatura en Biología de la Universidad Central del Este, República Dominicana.

References

Alvear, N., Ceballos, V. & Urbano, M. (2015). Los jóvenes de la ciudad de Popayán frente al cambio climático. Un estudio desde las representaciones sociales. Revista Ingenierías Universidad de Medellín, 14(26), 43 – 56. https://bit.ly/3UZ0ExB

Blanco, M., Blanco, M.E. & Vila, B. (2022). Educación ambiental y actitud frente al cambio climático en estudiantes universitarios. Revista San Gregorio, 49, 1 – 15. https://bit.ly/3AhwWfe

Carrillo, R. (2016). Ecología. Universidad Continental, Perú.

Corraliza, J. & Collado, S. (2019). Conciencia ecológica y experiencia ambiental en la infancia. Revista Papeles del Psicólogo, 40(3), 190 – 196. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2896

Corrochano, D., Ferrari, E., Sánchez, S., Fuertes, M. Herrero, P., Ballegeer, A., Delgado, L., & Ruiz, C. (2021). Percepción del profesorado latinoamericano y español sobre el cambio climático: aproximaciones desde un MOOC de formación docente. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad,3(2),1–19. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i2.2604

Índice de Riesgo Climático Global. (2018) [Archivo PDF]. Indice de Riesgo Climatico Global 2018 - Resumen (germanwatch.org)

Índice de Riesgo Climático Global. (2021). [Archivo PDF]. Germanwatch

Hoyos, M. (2017). Cambio climático: Mitigación y Adaptación. [Archivo PDF]. http://bit.ly/3Uyxw0p

IPCC, (2018). Glosario. http://bit.ly/3V1rAgk

Janacua, J. & Poma, A. (2020). Percepción del Cambio climático en estudiantes de Educación Media Básica Rural. Ciencias Sociales Revista Multidisciplinaria, 2(1), 72 – 95. http://bit.ly/3E4A2Es

Jumilla, F., Delgado, J. & Martínez, M. (2020). Guía de inclusión de la mitigación y adaptación del cambio climático en las políticas locales. Life Adaptate. [Archivo PDF]. http://bit.ly/3tAvBg8

Keresztes, G. & Kotta, I. (2021). De la percepción del riesgo del cambio climático al comportamiento proambiental. Acta Didáctica Napocensia, 14(2), 126 – 142. https://doi.org/10.24193/adn.14.2.10

Mader, S. & Windelspecht, M. (2019). Biología. McGraw-Hill.

Muro, A. & Pérez, J. (2021). La concienciación ambiental en el aula de infantil mediante el cine y los cuentos. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 3(1), 2 – 23. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i1.1302

Ojea, L. (2018). Imágenes y datos: Así nos afecta el Cambio climático. Greenpeace. http://bit.ly/3EkaSCe

Requena, Y. (2018). Investigación Acción Participativa y Educación Ambiental. Revista Scientific, 3(7), 289-308. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.7.15.289-308

Sánchez, B., Flores, S., Rodríguez, E., Anaya, A. & Contreras, E. (2020). Causas y consecuencias del Cambio climático en la producción pecuaria y salud animal. Revista Mexicana de Ciencias Pecuarias, 11(2), 126-145. https://doi.org/10.22319/rmcp.v11s2.4742

Siclari, P. (2020). Amenazas de cambio climático, métricas de mitigación y adaptación en ciudades de América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). http://hdl.handle.net/11362/46575

Toulkeridis, T., Tamayo, E., Simón-Baile, D., Merizalde-Mora, M., Reyes-Yunga, D., Viera-Torres, M. & Heredia, M. (2019). Cambio climático según los académicos ecuatorianos – percepciones versus hechos. La Granja: Revista de Ciencias de la vida. 31(1), 21-46. https://doi.org/10.17163/lgr.n31.2020.02

Troncoso, C. & Amaya, A. (2017). Entrevista: guía práctica para la recolección de datos cualitativos en investigación de salud. Revista de la Facultad de Medicina, 65(2), 329-332. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v65n2.60235